
Sportoviště a relaxační centra se vyjádřila ke změnám v ceně služeb a návštěvnosti svých zákazníků
- 20
- 4
Jaký je pohled partnerských zařízení sítě MultiSport na popularitu sportovních aktivit, ale i „postcovidové“ tendence zákazníků? Čtěte přímo z terénu.
Fitness Victory
Jsou Češi národem sportovců? Obecně vzato a dle mého názoru si Češi myslí, že jsou národem sportovců, ale opak je pravdou. To můžeme tvrdit o severských zemí (Norsko, Finsko, Dánsko apod.), kde je sport tradicí a pohyb je jejich pravidelnou rutinou (dle statistik i mých zkušeností). Důkazem toho byl i covid, kdy se ukázalo, jak špatnou imunitu i kondici český národ má. Češi jsou převážně národem „vlaječkářů“ a „hrdých fanoušků“, a to především v případě, kdy se danému sportu daří. Jakmile má reprezentace výsledkově chudé roky, otočí se k ní zády. Nicméně statistiky ukazují, že se situace lepší. Důkazem toho je čím dál tím více otevíraných nových fitness center, specializovaných sportovišť, obchodů se sportovním zbožím, obchodů s doplňky stravy a mnoho dalších. Zvlášť na vzestupu a oblíbenými sporty jsou v ČR cyklistika, běhání, lyžování, fotbal a tenis.
Motivací by právě mohl být již zmiňovaný covid. Velkou roli zde hrála i vláda, která nařídila mnoho opatření. Ať už nošení ochrany úst a nosu, očkování, rozestupy, home office nebo online výuku dětí. Ale nějak se zapomnělo na to nejdůležitější, a to je právě posilování imunity, a hledání cesty k pohybu a zdravému životnímu stylu.
Proč by Češi vůbec měli sportovat? Tím nejhlavnějším je určitě chránit své tělo před civilizačními chorobami, kterými jsou cukrovka, vysoký krevní tlak, ateroskleróza, oběhová onemocnění aj. Těmi dalšími důvody jsou lepší kvalita spánku, formování postavy, lepší fyzická kondice a odolnější imunita, zlepšení nálady, vyšší produktivita v zaměstnání, lepší pružnost kostí a kloubů. Neméně důležitým aspektem sportu je navazování a utužování vztahů, lepší psychická kondice a odolnost proti stresu.
Nejen proto jsme velmi rádi, že můžeme ve Fitness Victory poskytovat své služby veřejnosti už osmým rokem. První pobočka se nachází v pražských Nuslích a disponuje 550 m2 prostory, které jsou vybaveny nejnovější řadou posilovacích strojů Panatta. Velmi oblíbený je i aerobní sál, který klienti a trenéři využívají hlavně k funkčním a kruhovým tréninkům. Navíc zde pravidelně probíhají lekce jógy, dětského juda, semináře a odborné vzdělávací fitness kurzy.
Druhá pobočka se nachází v pražských Záběhlicích a je unikátní svým atypickým prostorem připomínající opravdové koloseum. Na ploše 1 000 m2 se nachází fitness stroje od firmy Lifefitness a Technogym. Podobně jako v Nuslích jsou zde velmi oblíbené hlavně funkční a kruhové tréninky, dětské judo a spousty odborných vzdělávacích kurzů a seminářů.
V roce 2022 bychom rádi své aktivity rozšířili o další pobočku, kterou již provozujeme (stále pod názvem Fit Up) v OC Novo Plaza na Novodvorské ulici v Praze 4.
Naše pobočky jsou otevřeny široké veřejnosti a každý si tu najde to své, ať už úplní začátečníci nebo vrcholoví sportovci. Snažíme se všem nabídnout rodinné prostředí s velmi příjemnou atmosférou.
Nejvíce je u nás využívané právě samotné fitness a klasické posilovací stroje od kardio trenažérů (běhací pásy, steppery a eliptické trenažéry, schody, stacionární a spinningová kola), přes cihličkové stroje, nakládací stroje až po cvičení s vlastní váhou. Oblibě se také těší již zmiňované funkční tréninky (kde je možnost využit různých hrazd, kettlebells, powerbagy, posilovací gumy, žebřiny, gymnastické kruhy, boxovací pytel, medicinbaly, masážní válce, Bosu, gymnastické míče a jiné). A protože spolupracujeme s kvalitními osobními trenéry, instruktory či výživovými poradci, tak i jejich služby jsou hojně vyhledávány.
A jaká je návštěvnost těchto aktivit? 80 % našich zákazníků navštěvuje výhradně fitness a zbylých zhruba 20 % funkční a kruhové tréninky, jógu a zdravotní cvičení. Vážíme si rovněž spolupráce s Fitness Institutem a Judo Academy, které organizují vzdělávací semináře a kurzy nebo vyhledávané pohybové aktivity pro děti.
Dříve bývala většina našich klientů ve věku od 25 do 55 let, ale to se nyní velmi změnilo, protože výrazně přibývá klientů ve věku 16 až 20 let. Stejně tak zaznamenáváme zvýšený zájem lidí starších 60 let, což velmi oceňujeme a vítáme. Proto nabízíme zvýhodněné vstupné pro klienty juniory a seniory.
Jsme rádi, že k nám chodí od samotného otevření mnoho stálých a věrných klientů, kteří jsou natolik spokojeni, že nás doporučují svým známým. Organicky nám tak přibývají další návštěvníci. Dále k nám většinou o víkendech chodí klienti, kteří si chtějí pouze jednou za čas vyzkoušet jiné stroje nebo uvítají změnu prostředí.
Mají Češi chuť zkoušet něco nového? Snažíme se pravidelně dokupovat nová zařízení. Někdy nás klienti osloví, že jim ve fitness chybí nějaká pomůcka např. adaptér, tak se jim snažíme vždy vyhovět. Stejné je to i se sortimentem na baru nebo nabídkou nových skupinových lekcí. Avšak jsme omezeni prostorem, a tak není vždy možné vyjít všem vstříc a dokupovat další fitness stroje.
Jak je to s využíváním vašich služeb nyní? Před covidem jsme měli několik skupinových lekcí denně a téměř vždy byly plné. To se po covidu změnilo a o lekce je teď menší zájem. Důvodem mohou být i nařízení, která fitness centra musela dodržovat (omezení počtu lidí, rozestupy, používání roušek apod). Možná právě proto si klienti našli svou svobodnější cestu. Naučili se cvičit sami, ať už doma nebo následně ve fitness centru.
Fitness Victory a MultiSport spolupracují od dubna 2014, díky čemuž máme příležitost již nějakou dobu nabízet své služby i uživatelům karet MultiSport. Lidé z MultiSportu jsou profesionálové ve svém oboru, a tak i spolupráce funguje na vzájemné bázi: MultiSport nabízí příležitost a na nás je poskytnout službu a spokojenost klienta, který se k nám bude pravidelně a rád vracet.
Naši zákazníci mají mnohdy od svého zaměstnavatele možnost využití karet a naším cílem je, aby se k nám rádi vraceli. Naprostá většina našich stálých klientů (70 %) nevyužívá nebo nemá možnost pořídit si kartu MultiSport. Pro nás je velmi důležité nedělat mezi návštěvníky žádné rozdíly. Snažíme se o respektování všech našich klientů napříč věkem, pohlavím, národností a možností využívání benefitů.
Poslední dva roky byly pro všechny velmi náročné. Kdo ví, co nás ještě čeká. Museli jste reagovat na aktuální dění změnou v ceně vašich služeb? Naše fitness čekalo do poslední chvíle a drželo cenu stále stejnou, dokud neproběhlo první zdražení cen energií. Od dubna zvedáme ceny o cca 10–15 %. Cena však odpovídá kvalitě nabízené služby v závislosti na současném vývoji cen na trhu.
Náš klient si může sám vybrat formu vstupu, která mu vyhovuje nejvíce. Na výběr je buď jednorázový, 10 vstupový nebo měsíční tarif bez jakéhokoliv závazku nebo roční smlouvy. Největší zájem je o měsíční permanentky.
Jak motivujete své zákazníky ke sportovním aktivitám? Myslím, že se nám podařilo vytvořit fitness se skvělou atmosférou, kde se klient cítí velmi dobře. Náš marketing a osobní přístup je jedinečný. Snažíme se našim klientům naslouchat a oni se k nám velmi rádi vrací. Pravidelně pořádáme soutěže, natáčíme motivační videa, dokážeme naše klienty motivovat a podporovat v jejich úsilí a daných cílech. V našem fitness centru si jsou všichni rovni. Nezáleží na tom, zda je daný klient známá VIP osobnost, student, řidič, profesionální závodník, ředitelka banky nebo primář chirurgie. Všichni táhnou za jeden provaz a rádi se u nás setkávají a navzájem se povzbuzují, a to nejen ve sportovním zápolení.
Křesomyslova 384, 140 00 Praha 4 – Nusle
Topolová 2963/12, 106 00 Praha 10
Autor: Mgr. Jiří Vilímek, MBA
Zdroj fotografií: Fitness Victory, fitnessvictory.cz
STAREZ – SPORT, a.s.
Jsou Češi národem sportovců? Češi jsou rozhodně sportovci historicky. Nyní se postupně vrací k oblíbeným aktivitám, kterým se věnovali před covidem. Provozy jsou plné. Kdo chce sportovat, způsob si najde. Bylo to zřejmé i v době pandemie a zavřených sportovišť. Motivovat lze v podstatě každého. Krásně to jde vidět ve fitness centrech během měsíce ledna. S návyky je to obdobné, důležitá je vůle a přesvědčení. Sportující lidé jsou zdraví lidé. Na úrovni rekreačních sportovců tomu tak skutečně je.
Společnost STAREZ – SPORT, a.s. zajišťuje nejen pro obyvatele Brna veřejnou službu především v oblasti sportovního vyžití. Tato unikátní síť byla založena roku 2004 Statutárním městem Brnem za účelem provozování a správy sportovních zařízení na území města Brna. Na Vysočině spravujeme také rekreační zařízení Jasenka v Zubří.
Provozujeme veřejná sportoviště (např. Aquapark Kohoutovice), ale i ta určená spíše pro vrcholové sportovce (např. haly Vodova, fotbalové centrum a jiné).
Nabízíme předplacené čipové hodinky, ale i klasické vstupné v kategoriích děti (6–14 let), dospělí a důchodci nad 65 let. Rozložení věkových skupin však závisí na povaze sportoviště. Jiný je věkový průměr návštěvníků na Ponávce a např. v aquaparku.
Naši zákazníci využívají ke vstupům na městská sportoviště čipové hodinky s předplaceným kreditem. Dobíjení hodinek souvisí přímo s četností návštěv, je tedy velmi individuální a mnohdy také sezónní.
Mají vaši zákazníci chuť zkoušet něco nového? Společnost STAREZ – SPORT není poskytovatelem komerčních lekcí a kurzů, avšak naši návštěvníci velmi pozitivně hodnotí např. seniorské bloky plavání na KPB Ponávka nebo ranní a večerní lekce plavání pro dospělé na MPS Lužánky, které jsou součástí základního vstupného na bazén.
V době pandemie covidu a zavřených sportovišť byli naši návštěvníci nuceni zcela přestat plavat v krytých bazénech nebo chodit do sauny. Návštěvnost i po rozvolnění byla katastrofální kvůli mnoha měnícím se podmínkám pro vstup (testování a očkování). Registrovaní sportovci, a tedy i naše střediska určená pro ně na tom ale nebyla tak špatně.
Jak motivujete své zákazníky ke sportovním aktivitám? V současnosti intenzivně pracujeme na věrnostním programu k čipovým hodinkám, který bude také dobrou motivací ke sportování. V neposlední řadě jsou to akce, které pořádáme, a to především Sportovní park Vodova, příměstské pohybové tábory na Riviéře, Rozloučení s prázdninami, Den náborů či Dny sportovišť města Brna.
Spolupráce s MultiSportem začala v roce 2015 v Lázeňském a relaxačním centru Rašínova. Díky čemuž příznivě dochází ke zvýšení počtu návštěvníků a povědomí o sportovních areálech naší společnosti – evidujeme stálé zákazníky využívající tento benefit v našich provozovnách. Ti především využívají karty MultiSport pro dospělé a velmi ojediněle dětské.
Poslední dva roky byly pro všechny velmi náročné. Kdo ví, co nás ještě čeká. Museli jste reagovat na aktuální dění změnou v ceně vašich služeb? Ceny vstupného jsou regulovány městem Brnem. Služby jsme neomezovali, vstupné jsme nezvyšovali, vše řešíme ve spolupráci s naším vlastníkem.
Po ukončení nařízení o povinnosti prokazování dokladů bezinfekčnosti se návštěvnost na provozech pozvolna přibližuje té před covidem. Naši zákazníci využívají ke vstupům na městská sportoviště čipové hodinky s předplaceným kreditem. Již druhou sezónu se potýkáme s nižší návštěvností, která se odráží v delších intervalech dobíjení hodinek (zákazníci využívají ještě kredity z dob před covidem) nebo v dobíjení menších částek. Kromě nabíjení čipových hodinek z vlastních prostředků zákazníci často využívají k nabití příspěvek či benefit od zaměstnavatele. U takového způsobu nabíjení nepozorujeme žádné výraznější poklesy. Za rok 2021 si čipové hodinky zakoupilo 3965 návštěvníků, což je o necelých 200 více než v roce 2020. Nedosahujeme však úrovně nabíjení z doby před covidem.
Křídlovická 34, 603 00 Brno
Autor: Michaela Dittrichová, tisková mluvčí
Zdroj fotografií: www.sportujemevbrne.cz
AFIT fitness centrum
Jsou Češi národem sportovců? Z mého pohledu je to takové trojsečné. Nemohu říct, že by Češi byli přímo národem sportovců, jelikož se najdou jedinci a rodiny, kteří se sportu prakticky nevěnují a jejich největší výkon je vyjít pár schodů. Teď doufám, že se nikdo neurazí. Pak tu mám ale opačný pohled, kdy sport je pro lidi prakticky celý život. Věnují mu spoustu času před, během i po práci. To se ovšem odráží také v rodinách, ve kterých jsou děti odmala vedené k malým a velkým sportovním výkonům. A pak je tu asi ten pro nás největší segment, kdy se jedinci a rodiny věnují sportu na rekreační a výkonnostní úrovni, ale nepodřizují tomu všechno.
A proč jenom Češi? Proč by kdokoliv měl dělat sport. Opět je tu několik úhlů pohledu. Ten první je zdravotní. Sport je výborným prostředkem pro prevenci před fyzickým i psychickým onemocněním, celkově zvyšuje kondici člověka, samozřejmě v závislosti na intenzitě a druhu cvičení. Ale je vědecky potvrzené, že i sebemenší pravidelná sportovní aktivita má výborný vliv na zdraví jedince, jeho seberealizaci a prožitky. Ten další je určitě sociální. Především z pohledu kolektivních sportů, ale ve finále i těch individuálních, sportovci dochází do styku s mnoha dalšími lidmi, jsou součástí různých sociálních skupin, což má opět zpravidla pozitivní dopad na jejich fungování v životě formou sociální integrace a začleňování. Sport v tomto případě často boří bariéry a dává, alespoň v to doufám, rovné příležitosti všem, co chtějí. Oba pohledy následně odráží třetí, a to ekonomický, kdy zdravý člověk a celkově sport přispívá přímo i nepřímo k rozvoji národní ekonomiky.
Co si mají lidé představit pod AFIT centrum? Já ho rád nazývám rodinným fitkem. Je zde několik samostatně oddělených sálů. Každý z nich je určený na jiné lekce. Máme poměrně velkou posilovnu o rozloze přes 300 m2, kde kromě čtyřicítky stanovišť najdete dostatek místa na cvičení s vlastní váhou, kardio zónu i činkárnu. Zákazníci tak u nás mohou navštívit posilovnu samostatně či v doprovodu zkušeného trenéra. V nabídce máme 18 různých druhů lekcí pro začátečníky i pokročilé, nemůže chybět ani nabídka výživové poradny či speciálně zaměřené kurzy. Máme velké soukromé parkoviště pro naše zákazníky ve dvoře objektu, takže není třeba kroužit okolo a hledat místo na zaparkování. A proč rodinné? Ať už samotným přístupem ke klientům, ale i tím, že zde vznikají nová přátelství. Tuto zpětnou vazbu mám přímo od našich klientů, čehož si obzvláště cením.
Mnoho našich zákazníků denně chodí do posilovny s trenérem, ale i individuálně. Návštěvnost lekcí je sezónní – kupříkladu spinning a H.E.A.T. jsou navštěvované převážně v chladnějších měsících. Oblíbené jsou také silově-kondiční cvičení jako TRX, Tabata, Strong-body apod., ale i pomalé formy cvičení body&mind a zdravotní cvičení Pilates a SM systém. Návštěvnost posilovny ku všem skupinovým lekcím je cca 50:50.
Jakou strukturu zákazníků máte? Chodí k vám i děti nebo dospívající? Všichni ve věku od 15 do 70 let, muži i ženy. Díky cvičení „Maminky s dětmi“ k nám zavítají i ti úplně nejmenší od narození do 3 let.
Máme převážně stávající zákazníky, kteří často navštěvují jeden typ lekce, případně zkouší nějaké další. Hodně často se stává, že zákazník začne chodit do posilovny a následně své cvičení začne kombinovat s různými typy skupinových lekcí podle stanovených cílů jeho tréninku. Někteří kombinují cvičení v posilovně s aerobními lekcemi, někteří se silově-vytrvalostními. Jiní nachází benefit ve zdravotním cvičení typu SM systém a Pilates nebo si jdou odpočinout na některý typ jógy.
Mají vaši zákazníci chuť zkoušet něco nového? Lekce moc často nepřidáváme. Máme stabilní portfolio lekcí, jejichž struktura našim zákazníků vyhovuje. Ale nově se snažíme od zákazníků zjistit, o co by měli zájem a případně tuto aktivitu zařadit do nabídky. Naposledy tomu tak bylo u cvičení pro maminky s dětmi. V posilovně se snažíme pravidelně obnovovat stroje a vybavení, přičemž nedávno jsme přidali do posilovny kettlebelly a lidé s nimi prakticky hned začali cvičit. Nyní zvažujeme zařazení nové skupinové lekce Jumpingu. Komunikujeme tuto novinku se zákazníky přes sociální sítě formou anket a snažíme se zjistit, jaký zájem o tento typ cvičení budou mít. Naši zákazníci jsou v tomto směru velmi aktivní.
Poměrně dost jsme museli omezit jógu a klidnější lekce, ale nemůžeme 100 % říct, že to je důsledek covidu. Počet dynamičtějších lekcí se prakticky v minulých letech nezměnil. Zákazníci chtějí cvičit, a proto se s postupným uvolňováním omezení v hojné míře vracejí zpět, za což jsme velice rádi.
Jak motivujete své zákazníky ke sportovním aktivitám? Snažíme se zákazníkům nabídnout co nejpestřejší nabídku aktivit a lekcí, které by je mohly zajímat. Osvědčily se nám i mimořádné a speciální akce jako různé maratony, halloweenské cvičení, prodloužené lekce na Silvestra apod. Základem je ovšem mít kvalitní a vzdělaný personál. Díky tomu mají naši zákazníci záruku, že osobní trénink nebo skupinová lekce bude vždy vedena na profesionální úrovni a oni díky tomu mají vyšší motivaci lekce navštěvovat. Aktuálně náš tým tvoří přes 50 trenérů a lektorů skupinových lekcí.
Spolupráce s MultiSportem trvá již od roku 2015, díky čemuž máme příležitost oslovit firemní zákazníky, kteří kartu MultiSport vlastní. Mohou tak navštěvovat partnerská sportoviště bez nutnosti vázat se na konkrétní typ zařízení. Naše nabídka sportovních aktivit je široká, a proto si u nás zákazníci s kartou MultiSport mohou vybrat z mnoha aktivit.
Napomáhá vám spolupráce po finanční stránce? Panuje mezi námi oboustranná dlouholetá spokojenost. Vycházíme si vzájemně vstříc. AFIT a MultiSport jsou sobě navzájem stabilními partnery v dobrých i horších časech. Po finanční stránce tvoří MultiSport samozřejmě část příjmů našeho centra. Máme stabilní základnu klientů užívajících karty MultiSport. Od roku 2015, kdy jsme spolupráci s MultiSportem započali, se stabilně rok co rok zvyšuje.
Mísení klientely s kartou i bez karty MultiSport u nás funguje zcela běžně. Většina zákazníků, kteří nemají možnost získat kartu MultiSport využívají cenově zvýhodněné vstupové nebo časové permanentky.
Poslední dva roky byly pro všechny velmi náročné. Kdo ví, co nás ještě čeká. Museli jste reagovat na aktuální dění změnou v ceně vašich služeb? Ať už se jedná o ekonomickou či korona krizi, aktuální dění se i nás citelně dotklo. Od začátku roku 2020 jsme drželi ceny na stejné úrovni, a to i navzdory opakovaným lockdownům. Od ledna 2022 jsme ovšem z důvodu energetické krize, kdy cena plynu a elektřiny vystřelila strmě vzhůru, museli část těchto nákladů přenést na zákazníka. Navýšili jsme ceny vstupného o 5-13 % v závislosti na druhu poskytované služby. U skupinových lekcí stouply ceny nejvíce, protože jsme také navyšovali mzdy, abychom byli schopni udržet naše zaměstnance a zákazníkům tak garantovali stejnou kvalitu služeb jako doposud.
Jaké očekáváte, že to bude mít dopady na návštěvnost vašeho zařízení? Jsou zákazníci ochotní akceptovat změny v cenách? Ano, naši zákazníci v běžném životě také pociťují vzestupný trend cen. Sami také velmi dobře vědí, jaké rozhodující faktory hrají roli ve zvyšování cen, a proto jsme se až na světlé výjimky nesetkali s žádnou negativní reakcí k úpravě ceníku od 1. 1. 2022.
V naší nabídce jsou i permanentní vstupenky a musím říct, že je o ně velký zájem. Nejsme ani nebudeme typem klubového fitness centra, kde je nutné se vázat ročními smlouvami s automatickým prodloužením na dalších roky, když „nedej bože“ zapomenete smlouvu vypovědět včas. Tento trend klubového členství z minulé dekády se začíná stávat pomalu přežitkem. Naším krédem je, ať si každý zákazník sám zvolí, jaký vstup je pro něj nejvýhodnější. Permanentní časová nebo vstupová permanentka je vždy cenově výhodnější než jednorázový vstup.
Autor: Mgr. Jaroslav Holánek
AFIT centrum BRNO, Táborská 456/157, 615 00 Brno
Zdroj fotografií: www.afit.cz
Zajímá vás, jaké sporty mají rádi Češi?
Přečtěte si podrobnější data v naší publikaci MultiSport Index.
Související

V České republice chybí sportoviště. S nabídkou sportovišť ve svém okolí není spokojená téměř…

Sport a pohybová aktivita obecně má na náš organismus řadu příznivých účinků. První, co…

Rád se na úvod čtenářům představím. Jsem psycholog, kouč, lektor programů duševního zdraví, ale…